کد مطلب:88706 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:303

روح بی قرار همام به ملکوت پرواز کرد











قال: فصعق همام صعقه كانت نفسه فیها

ترجمه: (راوی می گوید): هنگامی كه سخن به اینجا رسید، ناگهان همام ناله ای از جان بركشید كه روحش همراه آن از كالبدش خارج شد.

شرح: آری اهل معرفت و پرهیزگاران واقعی گاهی به جائی می رسند كه تاثیر موعظه در آنها این گونه نمودار می شود، همام گرچه مردی عابد و زاهد و اهل ریاضت بوده چنانكه در روایت كافی آمده (كان عابدا ناسكا مجتهدا)[1]. و گرچه اهل تقوی و قلبش مملو از حكمت و روحش سرشار از زیركی و ذكاوت بوده، چنانكه از سوالش پیدا است، ولی هر چه قلب او وسیع باشد، در مقابل قلب علی (ع) كه چون دریا است، قابل مقایسه نیست، مسلما قلب كوچك همام تاب تحمل فشار آن

[صفحه 596]

معلومات را نداشت، چون استخر كوچك تحمل آب دریا ندارد و جای تعجب نیست كه همام صیحه ای زند و از هوش رود[2] آن هم از هوش رفتنی كه جان خود را روی آن بگذارد!

تجلی این حقایق بر قلب همام، همانند تجلی الهی بر كوه طور برای موسی (ع) بود كه از عظمت آن مدهوش شد (فلما تجلی ربه للجبل جعله دكا و خر موسی صعقا)[3] نه فقط موسی (ع) مدهوش شد كه كوه طور با آن سختی و عظمت نیز منهدم شد.

مرحوم الهی در ذیل این فراز چنین می سراید:


چون سلطان سخن در سوز و در ساز
به لحن عشق كرد این قصه آغاز


سرانجام آن حریف عشق بنیاد
بزد فریاد و رفت از هوش و جان داد


نمود آن عاشق اسرار ازل گوش
به پای شمع شد پروانه مدهوش


شنید از گوش دل آوای معشوق
فكند از شوق سر در پای معشوق


بلی رسم و ره عشاق این است
طریق جان فشانیشان چنین است


صفحه 596.








    1. در اصول كافی جلد 3، صفحه ی 321 داستان همام و سوال او از حضرت به صورت دیگری نقل شده است و عبارت (كان عابدا ناسكا مجتهدا) در همان مدرك آمده است.
    2. اصول كافی، جلد 3، صفحه ی 324 (فصاح همام صیحه ثم وقع مغشیا علیه).
    3. سوره ی اعراف، آیه ی 143.